NYHEDSBREV FORÅR 2023

På skolen i Gambia er der i øjeblikket en rivende udvikling.

Der er gang i udbygningen af de lokaler der bliver brugt til el-undervisning. Dette fag bliver også optimeret med et forsøgsprojekt med solceller, som skal give eleverne en forståelse for hvordan dette nye grønne tiltag virker, og som skal bane vejen for at vi får installeret et anlæg som kan dække skolens el-behov.

Vi har nogle meget dygtige elever, som bliver præget med at skolen skal kunne være selvkørende, og selv reparere og ordne de ting der går i stykker. Vore elever er meget populære når det er tid for praktikophold og det giver en fantastisk mulighed for de unge med hensyn til arbejde efter endt skoleophold.

Skolens affaldssorterings projekt er også blevet gjort klar og blev indviet i marts med deltagelse af repræsentanter fra ministeriet og lokalsamfundet.

I marts har 22 sponsorer været på tur til Gambia og vores skole og vi har fra Ebba Tornøe og Inger-Marie Kuus modtaget:

Sponsortur 8/3 – 21/3- 2023

Onsdag d. 8/3 tog 18 forventningsfulde sponsorer til Gambia.

Torsdag besøgte vi FSTI og fik fortalt hvordan skolen fungerer i hverdagen, og vi var også inviteret til indvielse af FSTI s nye affaldssortering Keep FSTI CLEAN. Der var taler og praktisk afprøvning af de opstillede skraldespande. Der var også lavet et hul i gårdhaven, hvor det organiske affald skal komposteres, så det kan bruges i køkkenhaven, hvor man vil dyrke grønsager og krydderurter til brug i skolekøkkenet.

Et spændende projekt at følge.

Derefter havde eleverne lavet dejlig frokost til os.

Lørdag var vi på en ca. 3 timers sejlads, hvor vi sejlede ind til Lamin Lodge for at spise frokost, sammen med aberne.

Søndag formiddag var vi i en kristen/katolsk kirke. En smuk oplevelse med prædiken og dejlig korsang. Vi kom kl. 10 og da vrimlede folk ud af kirken. De havde været til morgen prædiken. Der kunne en dansk præst godt blive lidt misundelig på det meget store fremmøde.

Mandag var vi alle på sponsor besøg. Det er hvert år en dejlig oplevelse at besøge vores sponsorbarn i hjemmet og hilse på familien, som ofte er meget omfangsrig. Der er meget stor glæde og taknemmelighed over at vi hjælper deres barn med at få en uddannelse. Her er der også uddeling af tøj, små dyr, og meget andet godt.

Tirsdag Vi besøgte i år Bintous skole. (Bintou er Ebbas sponsor barn) Hun og lille broderen går i en stor skole med 3000 elever. En skole som vi kendte det for mange år tilbage, men med jævnlige test og prøver.

Dernæst besøgte vi SOS børnebyerne. Spændende at se. Vi ser det jo ofte i tv herhjemme. Det virkede hyggeligt og hjemligt og dejligt at se og høre om deres tanker og ideer. Børnene så vi ikke, de var i skole.

Onsdag besøgte vi TAF city. En helt ny by der skyder op. Der var ejer og lejeboliger og første etape var solgt. Der var store planer for den videre udbygning med indkøbscentre, skole og universitet. De mener der kommer folk fra hele verden og bor der. Det var et meget sikret område med vagter og koder på porte. Forhåbentlig vil sådan noget være et løft til Gambia.

Vi var et kort besøg på et Health center, hvor Susanne i sin tid har arbejdet.

Torsdag aflagde vi også et besøg hos Honning- og sæbevirksomheden. Og indkøbte sæbe til salg på efterårets og vinterens markeder.

Bagefter besøgte vi et træmarked i Brikama, hvor der blev handlet en del trævarer m.v.

Dernæst blev det vores årlige besøg på cashewnød-fabrikken, som altid er spændende at se.  Vi får en saglig gennemgang af produktionen fra avler til forbruger. Selv om vi havde aftalt besøget for lang tid siden, havde de ikke cashewnødder nok, så de måtte hentes et par dage senere. Tekniske problemer fik vi at vide.

Fredag besøgte vi saltdamerne og købte 5 kg salt, så nu kan der laves små stofposer med det dejligste salt.

Vi besøgte også damerne/unge mænd der sad og ordnede østers. En del fik smagsprøver.

Bagefter besøgte vi Wunderland og fik dejlig frokost.

Lørdag var den eneste udflugt at vi skulle spise på den danske restaurant om aftenen – altid en god og kulinarisk oplevelse.

Den sidste søndag havde vi traditionen tro inviteret alle sponsorbørn på besøg på hotellet til store bade, legedag og kylling og pommes fritter.  En herlig dag for både sponsorbørn og sponsorer.  Vi var 54 – skøn dag.

Der var også tid til at fejre en fødselsdag søndag aften på en indisk restaurant.  Skøn afslutning.

En rigtig dejlig tur med mange dejlige udflugter og besøg. Samt det hyggelig sociale samvær både på turene og på BB.

Tak til alle jer der var med og bidrog til at det blev en oplevelsesrig, hyggelig og fornøjelig tur.

Mange Gambianske hilsner fra Ebba og Inger-Marie

En af deltagerne har på Facebook skrevet flg. indlæg:

Hans Møller Kvindebjerg Hansen er her: Bungalow Beach Hotel.

Så lakker det mod enden på en helt eventyrlig ferie her i Gambia, hvor vi ikke har ligget på den lade side, vi vil gerne opleve noget originalt, ikke noget som er sat op til os turister. Vi startede med besøg på Skolen hvor de fleste sponsor børn går, der indviede vi et nyt projekt med sortering af affald, plast, papir, og organisk affald, det er et vigtigt step her i regionen hvor der er affald smidt overalt. Vi havde hyret en flodbåd som sejlede os opad floden fra Banjul til Lamin Lodge, og det var skønt, høj sol og gennem mangrove skove som dækkede begge sider af floden, og vi kom til lodden som lignede noget fra en cowboy film, men vi fik lækker afrikansk mad som virkelig smagte fantastisk, og aber oppe under loftet, så vi skulle ikke gå fra maden, så var den nok væk. Søndag var vi inviteret til gudstjeneste i en kristen menighed, det var også en god oplevelse , vi var hold nr 2, og kirken var fuld, der var kor og et orgel, det lød fantastisk, og der var til slut mange informationer til menigheden fra foreningerne om aktiviteter i kommende uge. Vi var ude og se en helt ny bydel som der er blevet bygget til velhavere fra ulandet, også dette er nok et skridt i den rigtige retning. Vi var på besøg på en folkeskole med 3000 elever, der var 9 10. Klasser og der var tilsyneladende styr på indlæring, prøver hver måned. Det lignede det vi havde da vi gik i skole. Langs floden der hvor havet møder floden er saltindholdet stort der er der et lille samfund med saltsydning, dem var vi ude og møde, og næsten samme sted er der et østers samfund, hvor kvinderne sejler ud og plukker østers i mangroven og åbner dem for at sælge dem på markedet, og skallerne knuser de og bruger materialet til at pudses gulve og vægge med, virkeligt nogle bæredygtige samfund.

Vi kan kun anbefale at man tager en tur herned.

I forbindelse med sponsorturen lånte Lene et lokal tandlægeklinik, hvor hun fulgte op på de undersøgelser, som tandplejestuderende havde lavet i efteråret. Der blev lavet 12 fyldninger og Lene fik sig en oplevelse med hensyn til faciliteter og praktik for tandudtrækning på klinikken. Tak for din indsats Lene

Som sidste nyt er vores container landet på skolen. Vi har haft et lager, som nu er tømt, og der er tilgået skolen rigtig mange dejlige skolemøbler, som kommer til sin ret, når vi i løbet af de næste par år får bygget det sidste klasselokale.